יחידות לימוד

עץ הברוש היה כאן מאז ומתמיד. העץ מוזכר וזכה להתייחסות במספר מקומות בתנ"ך. לראשונה בסיפור שלמה - שהביא ארזים לבניה מצור, אבל את רצפת העץ של המקדש בנה מגזעי ברוש.להבדיל, במקום ובכוון אחר, כאשר סנחריב מלך אשור גילה את ממלכת ישראל הוא ציין בגאווה את יערות הברושים באזור ולקח איתו כשלל מלחמה עצי ברוש. מקומות נוספים בתנ"ך אותם מרבים לצטט בנושא הם:

- "ויהי חירם נותן לשלמה עצי ארזים ועצי ברושים" (מלכים א', פרק ה').

- "אתן במדבר נטע ארז שיטה והדס ועץ שמן אשים בערבה ברוש תדהר ותאשור יחדיו" (ישעיהו מ"א).

- "כבוד הלבנון אליך יבוא ברוש ותדהר" (ישעיהו ס').

מקבץ פסוקים זה נותן משנה תוקף להנחה כי ארץ ישראל הייתה מכוסה בעבר ביער והברוש היה אחד העצים הבולטים. רבים מאיתנו אכן אוהבים את תיאור עצי היער, אך לצערנו עד היום לא נמצאו קשר, זיקה או הוכחה כי הברוש התנ"כי הוא הברוש המצוי שאנו עוסקים בו כאן.

לדעת מרבית אנשי המדע בעולם הבוטניקה העץ אליו מתייחס התנ"ך כברוש הוא ערער, לסוגיו השונים.

אין לך חשבון עדיין? הרשמו עכשיו!

כניסה לחשבון