יחידות לימוד

1yeled blue

לצפיה ביחידות הלימוד לחודש אלול- לחץ כאן

" מיהו הסולח?

אנו רגילים לחשוב שהמאמץ העיקרי של ימי סליחות אלו סובב סביב בקשת הסליחה מהבורא ית'

ומאלו שחטאנו להם.

אך בדברי חז"ל למדנו את ההפך.

השאלה המכריעה איננה אם יסלחו לך אלא אתה מסוגל לסלוח.

מאמרי חזל רבים מראים זאת:

"הווי דן את כל אדם לכף זכות" (אבות א' ו')

" כל המעביר על מדותיו מעבירין לו על כל פשעיו שנאמר נושא עוון ועובר על פשע למי נושא עוון למי שעובר על פשע" (ר"ה י"ז א.)

רש"י: "המעביר על מדותיו - שאינו מדקדק למדוד מדה למצערים אותו ומניח מדותיו והולך לו כמו אין מעבירין על המצות (יומא דף לג.) אין מעבירין על האוכלין (עירובין דף סד:) מניחן והולך לו:

מעבירין לו על כל פשעיו - אין מדת הדין מדקדקת אחריהן אלא מנחתו והולכת."

דברים י"ג "וְנָתַן לְךָ רַחֲמִים וְרִחַמְךָ.."- כל המרחם על הבריות מרחמים עליו מן השמים. (שבת קנא,ב)

השאלה העמוקה היא, אם כן,האם אנו מסוגלים לסלוח לפתוח פתח של רחמים וחמלה.

משך כל השנה מצטברים בתוכנו ובינינו רעלים, טינות, רגשות שליליים, המעכירים ומרעילים את עולמנו הפנימי והחיצוני.

האם נוכל לטהר אותם?

לסלוח, פירושו ולהתפייס להשלים"...

(הרב שג"ר זכרון ליום ראשון דרשות לימים נוראים.)

"צָרִיךְ לָזֶה זְכִיָּה גְּדוֹלָה שֶׁיִּזְכֶּה לְיַשֵּׁב עַצְמוֹ שָׁעָה אַחַת בַּיּוֹם

וְשֶׁיִּהְיֶה לוֹ חֲרָטָה עַל מַה שֶּׁצְּרִיכִין לְהִתְחָרֵט

כִּי לָאו כָּל אֶחָד זוֹכֶה לְיַשֵּׁב הַדַּעַת אֵיזֶה שָׁעָה בַּיּוֹם

כִּי הַיּוֹם הוֹלֵךְ וְחוֹלֵף וְעוֹבֵר אֶצְלוֹ

וְאֵין לוֹ פְּנַאי לְיַשֵּׁב עַצְמוֹ אֲפִילּוּ פַּעַם אַחַת כָּל יְמֵי חַיָּיו

עַל כֵּן צְרִיכִין לְהִתְגַּבֵּר לִרְאוֹת לְיַחֵד לוֹ פְּנַאי לְיַשֵּׁב עַצְמוֹ הֵיטֵב עַל כָּל מַעֲשָׂיו אֲשֶׁר הוּא עוֹשֶׂה בָּעוֹלָם"...

(ר' נחמן מברסלב, שיחות הר"ן מ"ז)

זֶה אֵינוֹ רַק לוּחַ הַשָּׁנָה

שֶׁמְּבַקֵּשׁ לוֹמַר סְלִיחוֹת,

זֶה הַלֵּב הַמְבַקֵּשׁ לְהִתְנַעֵר

מֵחֹם של קַיִץ, מֵאָבָק שֶׁהִצְטַבֵּר

וִירֹקֶת שֶׁעָלְתָה עַל פְּנֵי הַמַּיִם

צָפָה, כְּבָר כִּמְעַט עוֹנָה.

אֶת הַסְּלִיחוֹת אֵינֶנִּי מְחַלֶּקֶת

לְכָל עוֹבֵר וָשָׁב. נִדְמֶה, דַּוְקָא כָּעֵת

אֲנִי בּוֹרֶרֶת

מְנַפָּה אֶת אֵלּוּ שֶׁעָבְשׁוּ, כָּמְשׁוּ

שֶׁאֵין בָּהֶן תּוֹעֶלֶת.

עוֹד מְעַט שַׁלֶּכֶת

עָלִים יִפְּלוּ אַט־אַט

יִנְשְׁרוּ אֶל הַבְּדִידוּת אֲשֶׁר חוֹמֶקֶת

לְאִטָּהּ אֶל חֲרִיצִים שֶׁבַּמִּדְרֶכֶת

עִם סְלִיחוֹת שֶׁפָּג תָּקְפָּן

לִפְנֵי שָׁנָה.

בקשת הסליחה באה מן החוץ והפנים מן המחויב ורצון הלב המתעורר להשלים לפייס ולהשקיט.

כמו המילה סליחה שאין עמה כוונה אוטנטית שאין הלב מתעורר עמה נדמה שהיא אולי חסרת תועלת

אין לך חשבון עדיין? הרשמו עכשיו!

כניסה לחשבון